SITAB

Strukovno
udruženje
taksi
preduzetnika

Registrujte se

Члановима радне групе за закон о таксију,маил 19 јул

Ставови и примедбе чланова струковног Удружења такси-предузетника СИТАБ су засновани на основним принципима које су такси-предузетници усвојили као основу за унапређење такси службе, као и решавање тренутног хаоса који влада у нашем радном окружењу.Принципи на којима се морају заснивати сва будућа законска решења су:
 
1.        Такси превоз треба и даље да обављају искључиво лица која су у АПР-у регистровани као такси- предузетници.
         Појашњење :У прилог тог принципа и захтева говори и да је огромна већина лица која обављају такси превоз регистрована у АПР-у као такси –предузетници (Прилог 1, у Београду 7171 такси-предузетник у односу на 48 такси возача, а у Србији је 16.751 такси-предузетник док податак о возачима не постоји ), а чињеница да нигде не постоји податак о броју такси-возача у Србији говори  да су лица запослена као такси возачи код правног лица у делу сиве економије. Такође, такси-предузетник има већу индивидуалну одговорност према корисницима наших услуга, већу мотивацију да одговорно ради свој посао, одговорност према пореским органима...
2.                  Лиценца искључиво на такси-предузетника,са правилом  једна лиценца=један такси-предузетник.
      Појашњење: Лиценцирање такси-предузетника као непосредног извршиоца такси делатности је неопходно, како би се поред увођења личне одговорности стимулисао такси-предузетник. Ограничавања броја  издатих такси лиценци према потребама града или општине, са могућношћу уступања такси лиценце од стране такси-предузетника, увело би обавезу испуњења стандарда као и плаћања пореских обавеза проистеклих из обављања такси делатности. На тај начин би се и подигао сам квалитет услуга такси делатности као јавног сервиса, што он јесте и треба да буде. Напомињемо да је 7.000 такси-предузетника испуњењем норматива возила са еуро 3 мотором, уложило у такси сервис Београда минимум 49 милиона еура,што представља највеће улагање у јавни сервис Београда (7.000 возила по мин 7.000 е=мин. 49 мил.еура)
3.                  Прописана цена по којој се обавља такси делатност, без права на попуст.
       Појашњене:  Данашњи цена и дампинг попустима, не обезбеђује репродуктивну способност такси-предузетнику који као лице који обавља јавни сервис мора да има. Такси сервис је делатност од општег значаја, стабилни услови пословања( рентабилна, економска цена, ограничен потребан број такси предузетника,уређени законски оквир за такси делатност) одговара како корисницима (позната цена превоза), граду и држави (редовно плаћање пореза) тако и такси-предузетнику ( лична одговорност, могућност испуњења потребних стандарда..). Напомињемо да прописана цена за аутобуски превоз путника постоји, и да се сви извршиоци и придржавају те цене коју је град одредио.


4.                  Забранити оглашавање и нуђене  вожње са попустом,  јавним оглашавањем или оглашавањем на други начин ( ваучери, оглашавање путем интернета, оглашавање путем поште, дистрибуцијом визит-карти, истицањем обавештења на јавним местима и сл.) , којим би се вршила наплата такси превоза које није у складу са прописаном ценом (дампинг), а у случајевима оглашавања кажњавати лица која оглашавају и нуде попуст.
        Појашњење: Данас смо сведоци да поједини диспечери (власници диспечерских центара) и такси асоцијације рекламирају попусте од 10,20,30%, са заштићеном ценом од нпр.300 РСД, чиме доводе у заблуду кориснике такси услуга. Забрана попуста на прописану цену спречила би дампинг цена такси превоза, и натерала диспечере и такси-предузетнике да се такмиче квалитетом услуга (професионалношћу, квалитетом возилом, љубазношћу, временом доласка и сл), а не неекономским ценама. Уколико се овај тренд обављања такси делатности по неекономским ценама настави, квалитет возила и такси-предузетника који ће желети да се баве овом професијом ће бити катастрофалан.
5.                  Увођење јединствене кровне ознака за територију за коју је издата такси дозвола,кровне такси ознаке која има статус службене исправе и коју  издаје надлежни орган општине односно града.
             Појашњење: Сведоци смо великог броја нерегуларних таксиста (дивљака), којих у Београду има 2-3.000. Јединствена кровна ознака за сваки град или општину која ће имати статус службене исправе решава ту појаву.Тиме ће се ће се спречити и незаконито обављање такси делатности са важећом такси дозволом са околних општина на подручју општина или града за коју такси дозвола није издата,што је данас веома чест случај који користе нерегуларни таксисти као рупу у закону како би обављали превоз на другој општини, а инспекција као изговор за несузбијање те појаве. На тај начин се спречава  могућност диспечерима издавања кровних ознака нерегуларним такси возачима.
6.                  Возило којим се обавља такси-превоз мора бити у власништву такси-предузетника, или да је  такси-предузетник корисник лизинга на поменутом возилу.
           Појашњење:Поједини диспечери су у издавању возила нашли начин лаке зараде, док су та возила често технички неисправна и небезбедна а у случају незгоде поставља се питање одговорности према путницима и законске одговорности возача или власника возила.
7.                  Одређивање броја потребних такси-предузетника сходно потребама града или општине 
         Појашњење: Превелик број такси-предузетника онемогућава рентабилност обављања такси делатности, као и плаћање пореза, одржавања кола и осталог.
8.                  Правно лице у ауто-такси делатности може организовати  искључиво давање диспечерских услуга на општини за коју  добије дозволу, и то искључиво  регистрованом  ауто-такси предузетнику. Запошљавање такси-возача који нису такси-предузетници, не треба дозволити
        Појашњење: Лиценцирање правних лица за обављање диспечерских услуга означиће почетак личне одговорности за правна лица која учествују у организовању такси делатности, када би се у случајевима не поступања у складу са законом лиценца одузимала. Запошљавање такси возача који немају статус такси-предузетника, доводи у питање квалитет лица који обављају јавни сервис.
9.                   Како би се увео квалитет непосредног извршиоца у такси-делатности, лица која се баве такси делатношћу морају бити професионални возачи (КВ возач ,Ц категорија),да имају положен  тест познавање града,  уз услов да постоји слободно место за такси делатност сходно потребама града или општине да би се регистровали у АПР-у.
Појашњење: Потребно је поставити минимум услова за лица која би да конкуришу за   такси-предузетника, како не би дошло до нестручног извршиоца, срозавања и деградација струке, обзиром да се ради о јавном сервису и превозу путника.
                                                 
   Досадашњи главни  узроци нагомиланих проблема у такси делатности су:
               - лоша законска регулатива и нерад инспекције на сузбијању нелегалног превоза,
               - заступања такси-предузетника без легитимитета а зарад својих личних интереса од стране појединаца који нису такси-предузетници (диспечери и синдикати такси-возача представљају такси-предузетнике и одлучују о условима рада такси-предузетника)
              -непостојање прописане цене и омогућавање „дампинга“ попустима
              - вршење експеримената од стране лица која нису упозната са основама такси делатности, без правог учешћа и уважавања предлога представника струке
              - рад по питању такси делатности је био скриван од такси-предузетника
               -непостојање квалитетног приступа решавању питања каја решавају такси-делатност
       Једино уклањањем ових аномалија и  уз уважавање горе наведених принципа произашлих са позиција струке такси-предузетника које воде решавању нагомиланих проблема, може се доћи до дугорочног решења проблема која дужи низ година упропашћују такси делатност.
 
         Због свега горе наведеног, сматрамо да такси делатност треба да буде комунална делатност, а сва нова решења и законски оквири који теже да уреде обављање такси делатности морају да садрже горе наведене принципе утврђене од стране самих такси-предузетника, како би се такси делатност унапредила са позиције струке и спречило лобирање које би уништило такси-предузетништво у Србији.
 
        Захтевамо да се приликом израде нових законских решења уваже принципи које су  такси-предузетници усвојили као основ за оздрављење такси-делатности, а да се при изради нових решења омогући активно учешће представника  струковног Удружења СИТАБ, како би се дошло до дугорочног решења које би допринело решавању садашњег хаоса у нашем радном окружењу.


--
                 СИТАБ
Удружење такси предузетника       
              Београда
  Ул.Мурска 14 Београд
     mob.063/853-54-64          
          www.s